Hvem i all verden er Bladelius?
Bladelius er ikke bare et av verdens mest anerkjente high end-merker. Det er også navnet til grunnleggeren, Michael (Mike) Bladelius.
Bladelius (altså selskapet) ble etablert i 1997 i svenske Alingsås, og tilhører Bladelius Design Group. Grunnleggeren Mike Bladelius er en av de mest respekterte innovatørene i lydverdenen. Selv om han ikke figurerer på «who is who»-listene over verdens viktigste hifi-navn, er han helt der oppe blant de mest anerkjente innen utvikling av lydelektronikk. Mesteparten av sitt yrkesliv har han jobbet for andre, ofte innleid for å løse helt spesielle oppgaver. Når han nå jobber under sitt eget navn, har han heller ikke søkt berømmelse eller anerkjennelse.
Startet som 13-åring
Mike forteller at han helt siden barndommen har vært interessert i elektronikk og musikk. Han startet veldig tidlig, og designet og bygde sin første fungerende forsterker da han var tretten. Livet endret seg for ham etter videregående skole. Før han skulle begynne på teknisk universitet tok han en tur til USA for å besøke venner i Sacramento, California. Mens han var der, tok han motet til seg og ringte Nelson Pass, som allerede da var en kjent og respektert designer.
På den tiden, i 1988, jobbet guruen hans i legendariske Threshold, som han hadde grunnlagt noe tidligere. Allerede da, det vil si før han etablerte sitt eget selskap Pass Audio, var Nelson Pass kjent i lydverdenen, og navnet hans ble nevnt sammen med andre store som Mark Levinson, Dan D’Agostino og William Z. Johnson. Pass må ha sett noe i den unge svensken, for han inviterte ham til et intervju. Kort tid etter at Bladelius kom tilbake til Sverige, ringte Pass ham med et jobbtilbud.
Eventyrlig karriere
Unge Mike tenkte seg ikke om lenge før han aksepterte tilbudet, og flyttet deretter til California. Han utsatte utdannelsen, og fullførte den i USA ved hjelp av det svenske konsulatet. For å lykkes måtte han bevise overfor myndighetene at han ikke var i USA for å jobbe. Threshold-advokaten hjalp ham med å «håndtere» situasjonen. For å motta det grønne kortet skrev Bladelius en oppgave om forsterkere. Doktorgraden han fikk for denne oppgaven ga ham nødvendig «pass» til oppholdet i USA
I løpet av perioden Michael jobbet i Threshold, gjennomgikk selskapet eierskifter og ble solgt til Dynatech i 1988. Nelson Pass forlot det i 1991. Mike Bladelius ble sjef for utviklingsavdelingen på den tiden. Under hans ledelse ble T2-forforsterkeren og T-200-forsterkeren laget. Dette var i mange år anbefalte komponenter i høyeste kategori, «klasse A», i Stereophile.
Har du ikke råd, bør du kanskje la være å låne øre til dette forsterkersettet fra Bladelius. Du kan angre. Det kombinerer Tors hammers slagkraft med Frøyas ynde, og kan forandre ditt syn på hi-fi for alltid.
Veien mot eget firma
I 1994 startet han som selvstendig næringsdrivende, og ble hyret av ulike bedrifter som konsulent. De første par årene designet han enheter for Classé Audio og Ultra Analog. Ultra Analog jobbet for gigantene i high end-verdenen. Blant annet samarbeidet de med Threshold, Classé og Mark Levinson.
Veien mot å etablere eget firma gikk også gjennom samarbeid. Allerede mens han jobbet for Threshold ble han bedt av Werner Barden, en tysk distributør av high-end-merker som Audio Research, Nelson Pass, ProAc, Wadia og Threshold, om å designe en prototype til en CD-spiller. Samarbeidet fungerte godt, og de bestemte seg for å etablere selskapet Advantage. Rollefordelingen var enkel – Michael designet utstyret og Werner solgte det. Etter noen år begynte partnerens distribusjonsvirksomhet å tape penger, noe som et resulterte i at Advantage måtte stenge dørene.
De viktigste produktene
Bedriften Bladelius ble etablert I 1997. Forsterkere er hovedsatsingen, men firmaet har også utviklet annen elektronikk. For eksempel multiformatspilleren Gondul, og nå Embla – – en musikkserver med CD-transport. De viktigste produktene i merkevarens historie er den skalerbare (fra to til fem kanaler) Grendel effektforsterker, Beowulf monoblokker og Ymer forsterker.
I tillegg har Mike produsert flere enheter under merket SAT (Swedish Audio Technology). I forbindelse med design- og lytteøkter bruker han forskjellig musikk, men favoritten hans er Bruce Springsteen og låta «The Ghost of Tom Joad».
Idun et av de beste preampkjøpene jeg vet om, faktisk er det vel svært få preamper under denne i pris som kan ta opp kampen,